torsdag 17. april 2014

17.04.14

I dag har Zelante tatt seg noen svært korte frivillige turer ut av valpekassa. En gang for å spise og drikke og en gang for å sette seg på sofaen og beundre de søte små. Ingen av turene har vart lenge, vil tippe max 2-3 minutter hver gang. Jeg har klart å lokke henne med meg ut på do, men det krever ganske intens innsats fra meg. Ho går ikke unødig fra valpene akkurat....
Valpene fortsetter med sitt, sove, lete etter mamma og spise.Det er stor forskjell på måten de beveger så på bare fra i går til i dag. Selv om de fortsatt "sjangler" så har de mye mer kontroll enn det de hadde i går.
De legger fortsatt godt på seg, enda mer enn forrige kull faktisk... Ikke rart at Zelante er blitt tynn, åtte valper var både tyngre enn de ni ho fikk forrige gang og de legger fortere på seg. De stjeler nok mye næring fra mammaen sin. Heldigvis har Zelante ulvehunger og spiser skikkelig mye.
Zelante er skikkelig varm, det er en utfordring å holde rommet kaldt nok til henne og varmt nok til valpene. Det virker som at ho blir ekstra varm når valpene ligger og dier, da peser ho skikkelig. Jeg har det så kaldt som jeg tørr for valpene i rommet og når jeg tar Zelante ut, setter jeg på en varmelampe og legger valpene under den. Der koser de seg og de sover helt til Zelante ikke klarer å vente lenger men må legge snuten sin så tett inntil at ho vekker de og de kommer til henne for å få mer melk...
Valpene har et utrolig godt sovehjerte. Dersom Zelante finner ut at en av de trenger en vask, så gjør ho det uten å vente på at valpen skal våkne. Og, hvorfor skulle ho vente? Valpene våkner normalt ikke uansett. Eller når ett eller flere av søskena kravler over en som sover, og den sovende bare sover videre uten å merke noe som helst...
På tross av at jeg tilbringer mesteparten av døgnet ved siden av valpekassen der jeg bare sitter og ser på de små underene, går dagene så altfor fort. Det er så koselig og avslappende og sitte og se på de, lete etter forskjeller og observere hvordan de oppfører seg i forhold til hverandre.
Alle valpene har stjålet sin egen lille plass i hjertet mitt og den plassen kommer de til å beholde mye lenger enn det de er her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar