onsdag 16. april 2014

Så er vi kommet til dag tre

I dag har Zelante frivillig vært med ut på do. Ho har også gått ut av valpekassen for å spise og drikke. Når ho skal gå fra valpene, både dobbelt og trippeltsjekker ho at alt er bra både før ho går og når ho kommer inn igjen. Det er fascinerende å se på hvordan ho teller valpene og har kontroll på at alle er der. Jeg skulle så gjerne visst hvordan "tellingen" foregår og om ho synes det er lettere å se forskjell på de enn det jeg synes.
Valpene blir stadig flinkere til å bevege seg. De har utviklet litt forskjellige måter å komme seg til matfatet på. Lille sorte  går  ved at han reiser seg opp på forbeina og går  med forbeina mens bakbeina står igjen slik at han strekker ut kroppen så lang som den er. Når han til slutt har gått så langt han klarer med forbeina, dvs helt til han ligger helt flat - så reiser han seg opp på bakbeina og går fremover med de. Kroppsbevegelsen minner veldig om måten en mark beveger seg, bortsett fra at han flytter en og en fot. Lille frk rød som var (og er) den minste i kullet har nok en lettere kropp, ho går på alle fire - men ho strekker ikke ut beina, så det blir som om ho smyger seg frem som en katt. Lille blå minner mest av alt om en firfirsle når han forflytter seg. Labbene rett ut til siden og stolprer seg frem med magen så vidt hevet over bakken

De sover veldig mye og når de ikke sover så spiser de. Stort sett så ligger de tett inntil eller oppå Zelante. Det virker som at det er slik ho vil ha det også. Når ho har vært ute og valpene ligger under varmelampen, så legger ho seg tett inntil de selv om ho tydelig synes det blir for varmt. Jeg tror ikke Zelante har hørt de pågående diskusjonene om at barn skal helst ligge alene, og gråter de så skal de få gråte til de slutter....
Hvor mange valper finner dere på bildet under?
Nå har jeg fått overvåking av valpekassa. Det betyr at jeg kan ha litt mer roen når jeg er oppe og spiser, jeg har både lyd og bilde og har dermed full kontroll på tross av at jeg ikke sitter der. Mesteparten av dagen sitter jeg likevel ved siden av de. Lytter til de forskjellige lydene og nyter synet av de små vidundrene. Det virker som at Zelante slapper mer av når jeg er her også. Da legger ho seg ofte til å sove, mens når jeg ser på overvåkingen så ligger ho stort sett bare og ser på valpene.
Valpene spiser godt og vokser. Alle har tatt igjen fødselsvekta og i gjennomsnitt har de lagt på seg over 8% fra i går til i dag. Ikke rart de sover mye....

Det er fascinerende å se på når de leter etter mammaen sin, da går de i stadig større sirkler til  de på en eller annen måte får kontakt. Ho på si side vender seg mot valpen som leter og puster godt, kanskje for at han lettere skal kjenne lukten av henne?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar