søndag 1. juni 2014

01.06.14

Dagen i dag startet med overskyet og tåke, valpene fikk være ute så lenge de lekte og koste seg men med en gang de la seg ned for å sove tok jeg de inn. Det protesterte de kraftig på. De har virkelig fått sansen for å være ute og er ikke glade for å havne i bingen - selv om det bare er for  å sove. Flere av valpene står og hopper mot verandadøra når den er stengt og viser tydelig  at de vil ut. Når de har kommet ut viser det seg at de enten må tisse eller bæsje og at de heller vil gjøre det på verandaen enn på stuegulvet - jeg håper at de fortsetter slik i sine nye hjem! Det er selvsagt ikke hver gang de gjør det og det er heller ikke alle - men det går fort fremover med rensligheten! Jeg er usikker på hvem som går på døra og vil ut, det skjer fort når det skjer og de har fått såpass lang pels at det ikke alltid er lett å se fargen på halsbåndet.
Utpå formiddagen lysnet det opp og sola tok over for skyene så da har vi benyttet sjansen til å være i hagen eller på verandaen resten av dagen.
For første gang fikk valpene besøk av en fremmed hund. Det var en Cavalier King Charles Spaniel som ikke er så mye større enn valpene - Oskar. Oskar er fortsatt ung og husker kanskje hvordan det er å være valp. I begynnelsen syntes han det var litt tøft med åtte småtroll og han følte seg ikke helt komfortabel. Valpene derimot syntes bare det var kjekt å få Oskar på besøk! Etter ei stund klarte Tuppen og Lillemor (rosa og rød) å få Oskar til å forstå at de bare ville leke og han lekte mye med de. Spesielt frk Rosa og Oskar fant tonen ekstra godt. Det varte ikke lenge før de fleste valpene var med på leken og både valpene og Oskar hadde det skikkelig gøy.
I dag er valpene syv uker gamle, det er litt vemodig! Nå er vi kommet så langt at i tillegg til valpenes "første opplevelser" så blir det nå oftere og oftere en siste gang for det meste for meg og valpene. Siste gang de får ormekur hos meg, siste gang med kloklipp.... Det er utrolig vemodig, samtidig som jeg ser at det nærmer seg et punkt der jeg ikke lenger klarer å gi alle valpene de opplevelsene de har bruk for. Nå når de må få oppleve ting på egenhånd uten at alle søsknenene og mamma Zelante er med - så blir det enda mer travelt enn det har vært til nå. Og så mange flere timer i døgnet enn de jeg har brukt til nå, det har jeg ikke - så enkelt er det. Men, jammen er det mye jeg kommer til å savne når valpene reiser. Mye kos og latter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar