søndag 20. april 2014

20.04.14

Tenk, i dag er valpene ei uke gamle... På den ene siden klarer jeg ikke helt å forstå at det har gått ei uke alt, på den andre siden er det vanskelig å forstå at det bare har gått ei uke. Til sammen har valpene lagt på seg 1,5 kg. I snitt er vektøkningen 10% pr døgn... Tenk om vi skulle hatt samme vektøkning.... I tillegg kommer den andre utviklingen. I dag holder alle valpene hodene sine skikkelig, til nå så har hodebevegelsene på en måte bare vært virrete - men i dag er de mye mer kontrollerte og de har "reist nakken" og på den måten holdt hodet på samme måten som voksne hunder.
I dag har alle valpene fått føle ukjent underlag under potene. Det var ingen av de som reagerte noe på det. Når jeg holder de og koser med de så er det lille frk rosa, frk rød og mr Orange som pr i dag er de mest rolige. De roer seg i hendene mine uansett hvordan jeg holder de til og med når jeg legger de på rygg i hendene mine så slapper disse tre fullstendig av. Det er ingen av de andre som får "panikk" eller reagerer med mye kaving når jeg holder de, men de har heller ikke samme roen over seg som de tre førstnevnte. Det blir spennende å se hvordan det blir fremover. Kanskje snur det.... Alle valpene får sin daglige dose med kos og handtering. Jeg er spesielt nøye med å "fikle" på potene og å stryke de over hodene. I følge "godt hundespråk" så skal vi egentlig ikke ta hundene på hodet, men min erfaring gjennom mange år er at veldig mange som ikke har hund og som bare av og til møter og koser med hund, de klapper hundene på hodet.... Derfor har jeg i alle fall tenkt at det er greit at mine hunder er vant til det og at de tåler det. Men..... Jeg må innrømme, jeg har ingen vitenskapelig bakgrunn for  å si at det er fornuftig....

Zelante er fortsatt drømmemamma. Ho stuller og steller med valpene hele dagen. Ho tar seg små pauser, ho har både vært i hagen og på kjøkkenet for å sjekke middagsmenyen i dag. Men, med en gang ho hører lyd i valpene løper ho i kjelleren og sjekker hvordan de har det. I dag har ho ikke villet ha mat eller drikke på senga, men heller ha det på plassen slik at ho får stå å spise som vanlig. I går og i dag har ho fått litt rester ( som vanlig) så via mammaen har valpene nå både fått lammelår og kveite :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar