mandag 14. april 2014

Den første dagen

Tenk, nå er det alt et døgn siden valpene kom. Både natt til i dag og dagen i dag har gått veldig fint.
Valpene sover mye, når de ikke sover, drikker de melk eller kravler rundt på mammaen sin. Når de sover, er de så stille at det nesten er ekkelt. Heldigvis har de små nevrologiske rykkninger som viser at de utvikler seg helt normalt og samtidig viser meg at joda - det står til liv! Som jeg oppfatter det har valpene tre "lyder" som de bruker til å få si akkurat det de vil si. Den ene er rop om hjelp, det kan være alt fra jeg fryser, sitter fast, finner ikke mamma til at et søsken forstyrrer i matfatet. Så er det to gode koselyder. Den ene er når de suger melk, da hører jeg smatting også en skikkelig koselig stønn. Akkurat som de vil si at det gjorde godt. Også har de en ren koselyd. Den kommer rett før de sover og når de ligger tett - tett inntill mammaen. Zelante hører mange flere lyder enn det jeg gjør. Når de skriker vet ho med en gang hva de vil og handler deretter. Har de forvillet seg og er sultne, dytter ho de til en patte etter at ho har slikket de litt på snute og hode. Må de "på do" sørger ho for det. Er de for kalde, varmer ho de og er de bare sutrete så overser ho de helt. Det er utrolig fascinerende å sitte og se og studere hvordan de holder på og hvor god kontroll Zelante har. Når jeg sitter på lytter til valpene, forstår jeg veldig godt hvorfor mange hunder reagerer når babyer sutrer/ gråter, lyden er utrolig lik.
 Zelante selv, har bare en lyd for tida. Den betyr enten at ho mangler en valp, er tørst eller sulten. Det er en høy pipelyd som ho kommer med samtidig som ho ser bedende på meg. Ho vil ikke ut av valpekassa. Jeg har må tvinge henne ut i hagen så ho får gå på do og alle de som skryter av at Z ikke drar i bandet ville ikke trodd sine egne øyne. Jeg skal love dere at ho drar i bandet, alt for å komme inn til valpene så fort som overhode mulig. Det virkelig lyser stolt mamma av henne lang vei!
I dag har Zelante blitt skikkelig vartet opp. Fått både frokost, lunch, middag og kvelds på senga. Ho har hatt ulvehunger og spist alt ho har blitt tilbudt med god appetitt.
 Jeg ergrer meg så inderlig over at vi ikke filmet fødselen slik at jeg fikk film av lille grå som bokstavelig talt kom gående ut av mor si, men men... Filmen er nok lagret på netthinnen for bestandig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar