mandag 5. mai 2014

05.05.14

Valpene har vært på stua mesteparten av dagen. De har oppfattet at de er innegjerdet og de har kontroll på hvor åpningen er.... Så er jeg spent på hvor lenge det går før de vil prøve å bryte seg ut. I går brukte jeg en balje når jeg bar alle valpene opp og ned trappa. Jeg brukte det samme når jeg bar de opp på stua i dag, men nå er det nok slutt. I går var de litt sjokkerte over det som skjedde og de satt helt i ro. I dag var det kjent prosedyre og det var helt unødvendig å sitte i ro, dermed er det for lett at en av de ramler over kanten når jeg bærer de og da tør jeg ikke bruke baljen mer. Nå blir det skikkelig trappetrim på meg fremover med to - tre valper i slengen.


De leker mer og mer med hverandre for hver dag som går. De har også begynt å leke med seg selv, ligger på rygg og biter på en av labbene. Det er utrolig koselig å se på. Ingen av valpene har fått tenner enda - heldigvis for Zelante!
De har fått fast føde i dag også. I dag har jeg blandet nedi litt Royal Canin Starter, de syntes det var like godt som det de fikk i går. Jeg tar en og en ut av bingen for å ha noenlunde kontroll med hvor mye de spiser, når de andre står inni og ser på den som får mat så LIDER de! Når valper lider, så gir de tydelig beskjed om det og da har de volumknappen på fullt - de skal jeg love dere. Hadde arbeidstilsynet vært her, hadde vi fått pålegg om dobbelt hørselsvern - minst...
Alle valpene har også fått klippet og filt klørne sine. Det er Zelante veldig glad for så blir ikke juret hennes så oppskrapt. I dag tok jeg valpene rett etter at de har spist og drukket melk. Da var de så trøtte at de rett og slett er helt salige og bare lå og koste seg mens jeg holdt på. Zelante er vant til at etter kloklipp så går vi rett i kjøleskapet og finner belønning, det kan jeg ikke gjøre med valpene enda. Men de får ligge på armen og kose ei stund før jeg legger de tilbake i bingen og det virker som at de liker det også. Enn så lenge..... Lille Frk Rosa og Mr Blå syntes at hele kloklippingen var så kjedelig så de sovnet mens jeg holdt. Men, når jeg kom til Mr Orange kom Zelante for å se hva jeg holdt på med og da skal jeg love dere han ikke hadde noe tid til kloklipp - da var det bare mamma og mammamelk som var i hodet hans. Det var bare det at Zelante var nok ganske tom for melk etter å ha lagt lenge sammen med valpene i bingen så det ble ikke noe ekstra foring på han denne gangen.
Det er noe merkelig med valper, jeg kan bråke skikkelig mye feks bruke miskeren- og de våkner ikke av det (og nå hører de skikkelig). Vi kan gå, løpe eller hoppe forbi valpebingen - og de våkner ikke av det heller. Men, dersom jeg forsiktig åpner døra på valpebingen fordi jeg skal ta et lite søtt bilde - jeg kan være så stille og forsiktig som bare mulig - da våkner hele gjengen på en gang og er klar til action....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar