onsdag 21. mai 2014

21.05.14

På formiddagen i dag var det varmt og fint selv om det ikke var så mye sol så da fikk valpene være ute og leke. De koser seg på gresset og forsøker å jakte på mamma sine patter - selv om ho tydelig sier i fra at det er tomt.... Zelante er også begynt å leke mer med valpene og å oppdra de. Nå er det helt og holdent ho som bestemmer når de skal få melk, ikke valpene - selv om de hele tiden forsøker å lure henne.
 Når de sovnet bar jeg de inn i bingen på stua og mens de sov - så sov jeg også, det var deilig og tiltrengt!! Jeg våknet av at det regnet skikkelig og dermed var dagens utetilværelse over etter første gang.
I stedet for å være ute har valpene herjet på stua og kost seg med mamma. De har virkelig fått sansen for ledninger så der har jeg måtte spraye med bitterspray, etter det så har ledningene fått fred. Siden vi har vært så mye ute i det siste, har det vært lite støvesugertrening det har vi tatt igjen i dag. Jeg satte på støvesugeren på og satte meg ved siden av på samme måte som sist gang. I dag var det lille frk Lilla som kom først når jeg ropte på "småtroll", ho kom løpende med en gang og klatret opp i fanget mitt. Etter ei lita stund så kom frk Rosa og Mr Blå også - dermed var fanget mitt fullt. De andre valpene fant ut at de var trøtte og la seg til å sove. Senere på dagen satte jeg på støvesugeren før jeg åpnet døra til bingen, da var det ingen valper som hadde det spesielt travelt med å komme seg ut. Men, etter at lille Grønn hadde tatt sjansen på å være først var lysten på friheten stor nok for alle de andre også og dermed var alle ute selv om de måtte passere støvsugeren på veien.
De siste dagene har valpene spist lite til måltidene på dagen. De spiser veldig mye til frokost og kvelds og veldig lite til de to andre måltidene. Fra i morgen har jeg derfor tenkt å prøve på å gi de tre måltid. Denne gangen har jeg vært ekstremt nøye på tidspunktene de har fått mat. Resultatet har vært at det er nærmere ei uke siden noen har bæsjet i valpkassen eller valpebingen. Alt kommer når jeg tar de på den plassen jeg vil at de skal gjøre det. Akkurat den delen er jeg veldig fornøyd med :)
I dag har de fått smake griseører og grisehaler for første gang. De trenger noe å bite på og jeg tror det er lurt at det har litt smak slik at de velger det i stedet for ting jeg ikke vil de skal bite på. Det smakte veldig godt og de lå lenge og koste seg med det uten at de akkurat klarte å få i seg så mye av det.....
Nå er det ikke bare smake på vannet de gjør lenger, i stedet drikker de skikkelig. Det begynte de med nå når det var så varmt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar