fredag 30. mai 2014

30.05.14

Atter en fin utedag. Valpene har vært enten i hagen eller på verandaen mesteparten av dagen og de har fått sansen for friheten! De stortrives ute og vil absolutt ikke i bingen, selv om de er halvt i søvne når jeg legger de der.
Vi har besøk og planlegger grilling til middag i morgen, i den forbindelse ble ny sekk med grillkull kjøpt inn. Jeg vet ikke helt om valpene bare syntes det var veldig gøy, veldig godt eller om de trengte noe for mangen - iallefall var sekken med grillkull ikke lenger en hel og ny sekk etter at vi kom utigjen på verandaen etter å ha spist middag. I stedet lå valpene strødd rundt omkring og koste seg med hvert sitt grillkull - håper det er like godt for tennene som aktivt kull er for magen. Avføringen i kveld hadde iallefall perfekt konsistens på hele gjengen:) Jeg er litt usikker på om jeg er glad for at valpene er sorte i utgangspunktet eller ikke.... De så ikke så veldig skitne ut, men etter at jeg har vasket gulvene i kveld så vet jeg at de VAR skitne ;).
Besøket vårt består av Ingrid, Dan og Ole Magnus. Sistnevnte er seks år og ikke helt vant til valper. Det er  første gang valpene møtte barn som ikke er så veldig vant til valper - men, det tok de ingen hensyn til. OM syntes nok at åtte viltre valper var litt mye i starten og han trivdes best i Hammocken med å se på de, men etter ei stund kom motet og han våget seg ned på gulvet og lekte litt. Han synes det er fryktelig ekkelt at de tisser og bæsjer og akkurat nå tror jeg at han har litt mindre lyst på valp nå enn før han kom ;).
Valpene nærmer seg nå syv uker og det er på tide at de får oppleve verden uten støtte av søsknene og mamma Zelante. I dag har alle tispene fått seg en liten tur ut uten andre kjente med på veien enn meg. Det var første gang de gikk både på asfalt og i høyt gress og det var første gangen de gikk i band. Ingen reagerte noe på bandet, det ble jeg litt overrasket over men jeg brukte det letteste jeg har så kanskje de ikke merket så mye til det - rent bortsett i fra at de ikke fikk løpe helt som de hadde tenkt? De fikk stå på fortauet mens biler, syklister, mennesker, andre hunder og barnevogner for forbi. Ingen av de viste tegn til at de var redde de var bare veldig nysgjerrige. Og de ble beundret at de vi møtte noe både valpen og jeg syntes var stor stas.
Både frk Rosa og frk Lilla benyttet muligheten til å gjøre fra seg ute - noe jeg var veldig glad for, selv om vi må plukke opp her også.
Selv om valpene fortsatt gjør fra seg der de må, når de må så begynner det  å vise tydelig at de er blitt mer renslige. De bæsjer bare  i den delen av hagen der de nesten ikke er. I bingen eller valpekassa er det lenge siden de har bæsjet - de vil nok ikke ligge i det. Jeg er bare glad det er mye lettere å holde valpene og alt det andre rent når de er så flinke som de er. Håper at det er noe de vil fortsette med når de flytter til de nye hjemmene sine.
Noe av det jeg liker best i denne valpeperioden er kveldskosen. Det er noe av det siste vi gjør før jeg legger valpene. Det skjer mens valpene løper rundt på stua og herjer ut siste rest av dagens energi. Da sitter jeg på gulvet, først leker jeg med valpene men etterhvert som de blir trøtte kommer de en for en for å ligge i fanget mitt og kose seg og slappe av og da er det kamp om plassen. I kveld var det frk Lilla og Mr Grå som var de første opp i fanget mitt og når noen av de andre kom for å få sin dose med kos - da ble de virkelig satt på plass av de som allerede lå der. Men, det er ganske greit på den måten at de som ligger der sjeldent har tid til å ligge der så veldig lenge og dermed blir det plass til andre. De aller fleste kveldene er alle valpene innom fanget mitt for en liten kosestund. Da er det ingen biting eller leking, bare kos - og jeg elsker det!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar