søndag 4. mai 2014

04.05.14

For valpene startet dagen med runde nr to med markkur - den synes de ikke er noe særlig god så når de får den, rister de seg skikkelig. Dersom jeg ikke har klart å stappe alt godt nok inn i munnen på de, så blir det enkelt og greit markkur over alt. Litt mammamelk i magen hjalp godt på så de fikk bort smaken og fikk sove lenge.
Utpå dagen var det på tide å få smake litt "ordentlig" mat. Jeg blandet sammen karbonadedeig uten salt, eggeplomme og youghurt til de. Gjett om de syntes det var godt - de hev seg over maten alle sammen, skulle nesten tro de holdt på å sulte i hel... Jeg tror at de hadde spist til de ble dårlige hadde de fått muligheten, når jeg tok de vekk fra maten og opp igjen i valpekassa fortalte de på tydelig hundevis at de ikke syntes det var greit i det hele tatt. Oppe i valpekassa overfalt de hverandre og sørget for at alle rester i munviker, poter eller hvor de måtte være ble spist av et søsken. Zelante var kjempemisunnelig på valpene og syntes at de spiste altfor mye av den gode maten, restene var til henne og ho ventet tålmodig på sin tur.
Så fikk de slappe av igjen ei stund mens Zelante og jeg gikk tur. Når vi kom hjem fra turen, havnet alle valpene opp i en balje også bar jeg de oppå stua. Der har vi laget til en "binge" som de nå skal være i den nærmeste uken. Nå skal de få oppleve litt annerledes lys og lukt enn det de er vant til fra valperommet og de skal også begynne å venne seg til vanlige huslige lyder. Jeg tror Zelante liker det når valpene flytter opp på stua, nå får ho være sammen med hele familien hele tiden og trenger ikke velge i det hele tatt. Også kan ho ligge på sofaen og skue utover valpene og se at de har det fint mens ho slapper av og gjør seg klar til neste økt med mating.

1 kommentar: