torsdag 22. mai 2014

22.05.14

Været har ikke vært utevær i dag heller.... Men, valpene har ikke kjedet seg likevel! Først har de fått være mye løs på stua og kjøkkenet. De har blitt trent til å bli gode på husarbeid og alle kan nå kalles gode oppvaskhjelper :)
Utpå dagen ble alle sammen puttet i bilen og de fikk seg en liten kjøretur, vi reiste på besøk til jordmor Helene m/familie. Helene og Anne Mathilde var med under fødselen, så de har fulgt valpenes utvikling ekstra godt og vi synes det er kjempekjekt å få komme på besøk med et helt valpekull!
Vel fremme fikk valpene  løpe rundt på gulvet og kose seg. Barna lekte og koste med valpene og lydnivået blir litt annerledes enn når det bare er voksne som holder på :) De fant leker til valpene og valpene oppførte seg nesten som kattunger når de jaktet på garnnøster. (God trening til en strikkende "oldemor" kommer på besøk).

Det varte ikke så skrekkelig lenge før valpene fant seg godt til rette og når de var trette - så var de trette og da la de seg til å sove der de var. Jentene ville se Pocahontas og både film og lekser ble litt ekstra stas når en kunne ha en valp på fanget og kose med. Jentene ville gjerne kjøpe alle åtte valpene, men... foreldrene var ikke helt enige i det. Etter at vi hadde kost oss lenge og vel, var det på tide å putte de inni bilen igjen og kjøre hjem. Det kommer ikke en knyst av valpene når vi kjører bil, de er helt rolige og avslappede. Når vi kom hjem, var det tydelig at de hadde opplevd masse for da hadde de egentlig ikke behov for å komme seg ut av buret i bilen engang. Alle bare lå og så på meg, kanskje lurte de på om vi ikke skulle kjøre litt lenger?
Nå ligger de helt utslått på stua og sover, om ei liten stund skal de få kveldsmaten sin. I dag er første dag de bare har fått tre måltider, de spiste skikkelig godt til lunch og de virker ikke ihelsultne nå heller så jeg tenker at timingen var riktig. Lille frk Gul ville ikke ha den oppbløtte maten til lunch, ho ville bare ha mamma sitt tørrfor. Det fikk ho lov til å spise og ho var flink til å drikke vann etterpå så det ser ut til at det ikke har vært noen problemer med det. Når jeg mater valpene, passer jeg alltid på at jeg er oppi maten og "fikler litt" med den mens de spiser. Av og til bare tar jeg handa oppi maten, andre ganger legger jeg mer mat eller godbiter oppi. Grunnen til at jeg gjør det er for at valpene skal bli vant til at det er noe mennesker kan finne på å gjøre og at det er helt OK, maten forsvinner ikke av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar